از کجا مشتری پیدا کنم؟ راه‌های پیدا کردن مشتری

زمان مطالعه : 8 دقیقه
بدون دیدگاه
تا چند وقت پیش، فروش نسبتا خوبی داشتم؛ اما الان یکی دو سال است که مشتریانم کم شده است. حتی بعضی از مشتریان سابق هم پیدایش‌شان نمی‌شود.

چرا هر کاری می‌کنم مشتری پیدا نمی‌شه؟

اگر همین الان یک کسب و کار دارید یا قصد دارید به زودی آن را راه‌اندازی کنید، احتمالا این سوالات در ذهن شما ایجاد شده است. پیدا کردن مشتری برای هر کسب و کاری خیلی چالش برانگیز است. اکثر مغازه‌دارها یا صاحبان کسب و کار به دنبال راهی برای پیدا کردن مشتری هستند.

بعضی از کسب و کارها تحت هر شرایطی مشتریان زیادی دارند. حتی اگر بازار در رکود هم باشد، این کسب و کارها سرشان شلوغ است و بدون مشتری نمی‌مانند. در این مطلب می‌خواهم راز این کسب و کارها را برای شما فاش کنم. در ادامه این مقاله یاد می‌گیرید که چطور مشتری پیدا کنید و درآمدتان را افزایش دهید.

چجوری مشتری پیدا کنیم؟

پیدا کردن مشتری و تبدیل آن به خریدار برای بعضی‌ها سخت‌ترین کار دنیاست، اما خیلی‌ها هم هستند که به راحتی برای فروشگاه‌شان مشتری پیدا می‌کنند. چند تکنیک اساسی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید برای کسب و کارتان مشتری پیدا کنید. در ادامه این تکنیک‌ها را به شما معرفی کرده‌ام:

چجوری مشتری پیدا کنم؟

1- بازار هدف‌تان را پیدا کرده و روی آن تمرکز کنید

احتمالا می‌پرسید اصلا بازار هدف یعنی چه و چرا باید روی آن تمرکز کنیم؟ خب بازار هدف به زبان ساده یعنی افرادی که جزو مشتریان بالقوه شما هستند. بگذارید یک مثال ساده بزنم. مثلا اگر مغازه سیسمونی و وسایل نوزاد دارید، قطعا یک مرد نمی‌تواند جزو مشتریان بالقوه شما باشد. شاید این مرد در آستانه پدر شدن باشد، اما فراموش نکنید که در نهایت مادر است که وسایل نوزاد را انتخاب می‌کند.

در چنین کسب و کاری مادران باردار مشتریان بالقوه شما هستند. یعنی مشتریانی هستند که قصد خرید وسایلی را دارند که شما آن‌ها را عرضه می‌کند. برای این که مشتریان بالقوه خودتان را پیدا کنید باید پارامترهای اساسی کسب و کارتان را مشخص کنید. مثلا در مورد فروش وسایل نوزاد، بچه‌هایی که به دنیا نیامده‌اند تا کودکان 4 ساله پارامتر اصلی کسب و کار شما هستند. یا مثلا برای فروشگاه لوازم التحریر، افراد 7 تا 22 سال که دانش آموزان و دانشجویان هستند، پارامتر اصلی محسوب می‌شود.

بعد از شناسایی پارامتر اصلی، باید چند معیار دیگر مثل جنسیت، جغرافیا، تحصیلات یا سایر موارد را هم در نظر بگیرید. با کنار هم قرار دادن این موارد می‌توانید جمعیتی را پیدا کنید که مشتریان بالقوه شما هستند.

مشتری بالقوه به زبان ساده افرادی هستند که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند، اما هنوز از شما خرید نکرده‌اند. قدم اول این است که مشتریان بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنیم. مشتری بالفعل همان مشتری بالقوه است که یکبار از شما خریده کرده. همین مشتری اگر برای دفعات بعد هم از شما خرید کند به مشتری دائم و وفادار شما تبدیل می‌شود.

راه های پیدا کردن مشتری

حالا که مشتریان بالقوه و دست به نقد خودتان را شناختید، باید تمام تمرکزتان را روی آن‌ها قرار دهید. برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل چند روش وجود دارد:

  • مشتریان را کنجکاو کنید
  • متفاوت باشید
  • برای اولین خرید تخفیف بدهید
  • نیازهای مشتری را بشناسید
  • توضیح بدهید که چرا محصول شما برای مشتری بهتر است
  • از خلاقیت خودتان برای جذب مشتری کمک بگیرید

به جز این موارد روش‌های دیگری هم برای جذب مشتریان بالقوه وجود دارد که می‌توانید در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

مطالب مرتبط
×
ورود | ثبت‌نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید